Roger Kulmala Kansallismielistä ajattelua

Suomen pitää aloittaa siirtyminen kuskittomaan liikenteeseen

Vähän aika sitten autoja tekevä Ford ilmoitti tuovansa markkinoille ratittittoman ja kuskittoman auton vuonna 2021. Tämä sai minut pohtimaan liikenteen tulevaisuutta ja tulin siihen tulokseen, että lähivuosina koetaan liikenteessä automaation vallankumous johon Suomenkin kannattaa varautua.

Ford ei ole suinkaan ainoa yhtiö, joka kehittelee kuskitonta autoa, vaan myös teknologiajätit kuten Apple, Google, Tesla ja taksimarkkinat mullistanut Uber kehittelevät automaatioautoja, kuten myös monet muut autoyhtiöt Fordin lisäksi.

Kun näin moni suuryhtiö kuskittomia autoja kehittelee ja niitä koeajetaan jo menestyksellisesti esimerkiksi Yhdysvalloissa, niin uskon vahvasti, että Fordin ja muidenkin lupausten mukaisesti viimeistään ensi vuosikymmenellä kuskittomat autot ovat yleisessä kaupallisessa käytössä.

Taksikuskit häviävät vuoteen 2025

Kun kuskittomat autot tulevat liikenteeseen, tarjoavat ne heti haastajan taksien, linja-autojen ja rekkojen kuskeille. Tämä johtuu siitä, että kun kuskeja ei tarvita, niin ei tietenkään tarvitse maksaa kuskeille palkkaa, joten kuskittomat ajoneuvot pystyvät tarjoamaan samoja palveluita kuin kuin kuskilliset, mutta huomattavasti edullisemmin.

Kehittyneissä länsimaissa, kuten Suomessa, työvoimakulut ovat yrityksille merkittävä menoerä. Automaatioliikennepalveluita tarjoavissa yrityksissä työvoimasta tarvitsee maksaa tietysti hallinnon ja markkinoinin osalta ja tietysti kuskittomiakin ajoneuvoja pitää huoltaa ja ohjelmoida. Mutta kun jokaisessa ajoneuvossa ei tarvitse olla palkattua työntekijää, niin palkkamenot romahtavat.

Voidaan olettaa, että kun markkinataloudessa eletään, niin luova tuho toteutuu ja halvemmat ja kilpailukykyiset korvaavat kalliimmat perinteiset liikennöitsijät. Tämä on erinomainen juttu. Hintojen halvetessa kuluttajille tarjotaan selvästi halvempia taksimatkoja, joukkoliikenteen lippujen hinnat alenevat ja teollisuus ja vähittäiskauppa hyötyy, kun tavaroiden kuljetuskustannukset putoavat.

Ennustankin, että jos/kun automaatioajoneuvot tulevat ensi vuosikymmenen alussa ja niille annetaan lupaa liikkua teillä ja kuljettaa tavaroita ja ihmisä, niin 2025 kuskeja ei enää tarvita.

Todennäköisesti on niin, että ensialkuun kaikkea liikennettä ei voida automatisoida, esimerkiksi haastavissa ajo-olosuhteissa. Myös sairaiden ja vanhusten kuljetuspalveluihin sekä koulukyydeissä tarvittaneen myös tulevaisuudessa henkilö auttamaan ajoneuvoon nousemisessa ja valvomaan kyytiä. Kuitenkaan nöiden henkilöiden ei tarvitse välttämättä toimia kuskeina.

Olisi hulluutta yrittää estää kehitystä

Kun kuskeja ei enää tarvita, niin hehän menettävät työpaikkansa ilman että uutta työtä löytyisi alalta tilalle. Tässä vaiheessa joku voi pohtia, voitaisiinko työpaikkoja säilyttää estää sääntelyllä automaattiajoneuvojen vallankumous. Tämä olisi kohtalokas virheliike.

Ensinnäkin automaatio ja muu teknologinen kehitys on tuhonnut lukemattomia työpaikkoja teollisuuden vallankumouksen alun jälkeen 1700-luvun lopusta lähtien. Eli tilanteessa ei ole mitään uutta. Automaatioajoneuvojen kieltäminen taksikuskien edun vuoksi  olisi sama kuin kaivinkoneet oltaisiin aikoinaan kielletty jotta lapiomiehet eivät menettäisi töitään.

Turvallisuudella automaation pysäyttämistä ei voi perustella, sillä automaattiajoneuvot ovat hyvin todennäköisesti kuskillisia autoja turvallisempia. 90% onnettomuuksista johtuu inhimillisistä virheistä ja itsestään ajavien ajoneuvojen avulla näiden onnettomuuksien määrä vähenisi selvästi.

Markkinataloudessa kun työpaikkoja häviää, niin uusia syntyy. Tulevaisuudessa automaatio, tekoäly ja digitalisaatio hävittävät työpaikkoja vastaavalla tavalla muilla aloilla. Siksi suomalaisen yhteiskunnan on kehittetävä koulutusrakenteita ja sosiaaliturvaa siten, että aikuiset ihmiset voivat opiskella täysin uudelle alalle kun vanha työpaikka häviää.

Jos taas Suomi kuitenkin lähtisi taistelemaan tuulimyllyjä vastaan ja estäisi automaattiajoneuvojen liiketoiminnan, niin ennustan käyvän seuraavanlaisesti:

Kuskittomat ajoneuvot tulisivat myytiin 2020-luvun alussa. Yhdysvalloissa ja teknologian edelläkävijämaissa pyrkivissä maissa kuten Virossa yhteiskunta suhtautuu tähän innovaatioon myönteisesti ja yrittäjät ja investoijat lähtevät kehittämään automaatioon perustuvia liikennepalveluja. Nämä palvelut valtaisivat lyhyessä ajavassa, ei ehkä sentään kuukausissa mutta varmaan parissa vuodessa omat markkinansa ja Yhdysvaltojen markkinoiden menestyjät nousisivat maailmanmaineeseensa kuten Uber ja pyrkisivät valtaamaan muiden maidenkin markkinat. Samaan aikaan Suomessa ala kehittyy huonosti, vaikka Suomessa löytyykin paljon osaamista, sillä liiketoiminta on kielletty, eikä siihen kannata panostaa. Kuitenkin ulkomaiden halvat automaatiokyydit herättävät suomalaisia kuluttjia vaatimaan myös halpaa automaatioliikennöintiä. Lopulta suomalaiset päättäjät ymmärtävät, että automaatioliikenteestä on tulevaisuudessa, joten he taipuvat sallimaan sen. Siinä vaiheessa ulkomaalaiset yhtiöt ovat virittäneet liiketoimintansa huippuunsa ja kehittäneet vahvat brändin, joten niiden on helppo vallata Suomenkin markkinat ja kotimaiset yrittäjät jäävät nuolemaan näppejään. Koska Suomi on (valitettavasti) EU:n jäsen, niin EU voi Eurooppalaisen sisämarkkinoiden kehittämisen takia määräämään Suomea sallimaan automaatioliikenöinnin.

Suomi kehityksen eturintamaan

Toivon, että edellä oleva skenaario ei toteutuisi. Suomen sen sijaan pitäisi olla maa, joss automaatioliikenne lyö läpi ensimmäisenä ja sitä kautta suomalaiset yritykset valtaisivat maailman. Uuden Uberin toivominen Suomeen voi olla globaaleilla kilpailulla markkinoilla liikaa, mutta jo Itämeren alueella on merkittäviä talousalueita, joita suomalaiset yritykset voivat vallata, kuten Saksa, pohjoismaat ja Pietarin kautta Venäjä.

Suomesta löytyy paljon insinööri- ja ohjelmointiosaamista, mutta jotta tämä saataisiin hyödynnetyksi, niin pitää antaa mahdollisuus luoda liiketoimintaa.

Siksi esitänkin, että kun ensimmäinen automaatio-ajoneuvo tulee markkinoille 2020-luvulla, eli todennäköisesti seuraavalla vaalikaudelle, niin Suomessa olisi kaikki säätely ja lainsäädäntö siinä kunnossa, että yritykset voisivat aloittaa automaatioliikennöinnin samana päivänä.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

On huomioitava, että kyse on nimenomaan "kuskittomista" autoista, siis autoista, joita muutoin ajaisi maksettu kuski. Taxilla ajetaan pääsääntöisesti osoitteesta A osoitteeseen B ja harvoin pyydetään reittimuutosta matkalla. (Joskus tosin sitäkin ...)

Sen sijaan kun ihminen ajaa itse omaa autoaan, niin hän useinkaan ei tiedä minne on kaupungissa menossa, vaan tarkkailee ympäristöä, kauppoja, paikkoja ja suorittaa valintaa kaiken aikaa. Kuskiton automaattiauto ei tätä korvaa.

Käyttäjän raimoylinen kuva
Raimo Ylinen

En minäkään usko, että yksityisautot liikkuvat ilman kuljettajaa vielä pitkään aikaan ja kun sitten näin käy, niin ne eivät enää olekaan nykyisenkaltaisia autoja. Mitä iloa siitä itsestään ohjautumisesta muutenkaan on, kun kuljettajan paikalla kuitenkin pitää istua valmiina tarttumaan ohjaukseen tai ainakin muuttamaan ohjelmointia?

Käyttäjän RogerKulmala kuva
Roger Kulmala

Koeajossa autot liikkuvat jo ilman kuljettajaa ja minun pointtini on, että lainsäädäntöä pitää muokata niin, että laki ei vaadi ketään istumaan kuljettajana.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin Vastaus kommenttiin #3

Robottiautojen kehittelyä ei estä se, että laki vaatisi kuljettajan olemassaolon. Jos kehitys menee eteenpäin se näkyy siten, että tulee entistä harvemmin tarpeita tarttua manuaaliohjaukseen ja aitoon kuskittomuuteen päästään kuin itsestään sitten kun teknologia on kypsä siihen. Tällä hetkellä robottiautoteknologia on liian keskeneräistä, jotta sitä voitaisiin turvallisesti käyttää ilman varokeinoja erikoistilanteissa kuten talviolosuhteissa tai tietyömaiden lähellä.

Käyttäjän mjkrie kuva
Mika Riekki

Saa nähdä miten verotus sitten muuttuu. Nythän palvelualojen (mm. taksikuski) palkkakulut lähes kaksinkertaistuvat verotuksen ja veroluonteisten kulujen vuoksi. Lisäksi vielä työntekijä maksaa palkastaan verot. Sama koskee tietenkin kaikkia aloja joissa työntekijät korvataan automatiikalla.

Verotus kysymys tulee olemaan suurin este kuskittomien autojen yleistymiselle muuten kuin yksityiskäytössä. Sen voi todeta jo sakotuskäytännöistä. Siinäkin valtion menettää ilmeisen "merkittävän" tulonlähteen, jos robottiautot korvaavat henkilöliikenteen.

Käyttäjän RogerKulmala kuva
Roger Kulmala

Sakkoja ei perustuslain mukaan saisi periaatteessa saisi antaa, jotta valtio keräisi tuloja, vaan niiden on tarkoitus olla pelkästään rangaistuksia huonosta ajamisesta. Vaikkakin Sipilän hallitus sakkoja nostaa rahankeruu mielessään. Tuosta verojutusta en saanut kiinni.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ainakin valtion tai kuntien kustantamat taksimatkat vanhuksille ja sairaille tulisivat olennaisesti halvemmiksi, mikä vähentäisi verokertymän tarvetta.

Käyttäjän esalehtinen kuva
Esa Lehtinen

Ottamatta erityisesti kantaa maantieliikenteen automatisointiin, vaan yleensä automaation, robotisaation ja digitalisaation työllisyysvaikutuksiin, on arveltu että näiden nettovaikutus työllisyyteen on se että 10 - 20 vuoden kuluessa Suomessa on yli miljoona työtöntä. Miten Kulmala järjestäisi näille ihmisille kohtuullisen hyvän elämän?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Jos skenaariosi piäisi paikkansa (mitä en lainkaan usko ...), niin se hyvä elämä tulisi niiden robottien ja automatisaation tuottamasta tuotannosta.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Teknisen kehityksen jarruttaminen ei ainakaan hyvinvointia luo, vaan kilpailukyvyn menetyksen.

Käyttäjän opwallin kuva
Olli-Pekka Wallin

Kehitetään niskapanta joka mittaa ajatuksien suotuisuuden vallassa pitäjien suhteen ja jos vääriä ajatuksia ilmenee niin räjäytetään pannassa oleva räjähde.

Mitä, eikä ole hyvä idea ? Eikö se olekaan teknistä kehitystä joka tuo kilpailukykyä maahan ? Vai toisiko se hyvinvointia johonkin muuhun maahan taikka muille henkilöille ?

Käyttäjän nurmenmarkku kuva
Markku Nurmi

Kommenttini olkoon mitätön, jos osoittautuu, että olen ainoa, jolle auton ajaminen itse on varsin miellyttävä tapa tehdä matkaa.

Kun ajaa autoa itse, ei tarvitse maksaa palkkaa kuskille, ja matkareitin suunnitteminenkin käy tarvittaessa ihan reaaliajassa.

Ilmeisesti blogisti tarkastelee asiaa lähinnä helsinkiläisestä näkökulmasta. Meitä "metropolin" ulkopuolella kulkevia on vielä kohtalainen joukko ja monella meistä on oma auto käytössä.

Mitenköhän sitä saisi pitkillä matkoilla ajan kulumaan, jos robotti hoitaisi ajamisen!

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Tässä artikkelissa on valotettu sitä, millaisella tasolla robottiautotekniikka tosiasiallisesti oli viime vuonna ja mitä isoja ratkaistavia ongelmia siinä oli tunnistettu.

Käyttäjän opwallin kuva
Olli-Pekka Wallin

Itsestään ajavat autot voisivat hyvä ratkaisu syrjäisten seutujen vanhuksien kauppareissuja varten siinä tapauksessa jos kortti on lähtenyt vanhuuden taikka muun syyn takia.

Tällä hetkellä ei ole oikeata tarvetta itsestään ajaville autoille kansallisessa tasolla muissa kuin edellä mainituissa tarkoituksissa. Joo semmoinen voidaan tehdä mutta mitä varten ? Senkö takia että teknologiayhtiöllä on hauskaa tehdä teknologiapornoa ja hallita sitä kautta kaikkia liikkuvaa ?

Viimeistään itsestään liikkuvien autojen myötä menee myös historiaan termi "rattijuoppo". Ei voi olla rattijuoppoja jos autot ajavat itsekseen ...

Käyttäjän mjkrie kuva
Mika Riekki

Toivottavasti mennään sillä asenteella, että liikenteestä saadaan sujuvampaa, vähemmän kolareita, kuskien tekemät virheet poistuvat (toki sitten tulee uudenlaisia liikennevirheitä, mutta tekniikkaa on kuitenkin helpompi kehittää, kuin ihmisiä).

Liikkuminen voi periaatteessa olla halvempaa, kun ei tarvita kuskeja. Ensi askeleet ovat kutsuliikenne tyyppistä, (teollisuus) alueiden sisäistä liikennettä jne. Kruunurannansillan liikenteen voisi suunnitella niin, että myös kuskittomat taksit hyödyntävät sitä.

Ongelma Suomessa on kuitenkin autokannan hidas vaihtuminen uudempaan. (Siihen liittyi aiempi kommenttini verotuksesta). Syynä korkea auto- ja polttoaineverotus, veroista ja maksuista aiheutuvat hankinta ja käyttöä kustannukset jne. Jos robottiautoliikenne saadaan turvallisemmaksi, voidaanko esim. vakuutusmaksuja alentaa? Hallitus nostaa koko ajan myös sähkön verotusta. Eritelläänkö jossain vaiheessa esim. autojen käyttämä sähkö muusta kulutussähköstä? Onko sen verotus kovempaa vai kevyempää?

Mitkä ovat tulevaisuuden veronkeräys kohteita? Nyt aletaan kantaa veroa jopa mopoista. Milloin kevytkulkuneuvo on sellainen, että sille määrätään käyttömaksu?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tämä itsestään ajavien autojen dilemma on sukua eräälle aiemmalle blogille, jossa peräänkuulutettiin käteisen rahan poistamista.

Vedetään mutkia suoriksi teknologisen maailman siunauksellisuuden puolesta ja jätetään huomioimatta käytännön elämä.

Kuten jo edempänä totesin itseajavaa autoa voi hyödyntää vain poikkeustapauksessa, kun reitti on selkeä ja muuttumaton. Useimmat automatkat ovat kuitenkin "retkeilyä", jossa ajon aikana mietitään minne haluaa mennä seuraavaksi.

Vastaavasti siinä käteisen rahan poistamisblogissa ohitettiin suvereenisti "vippaa femma" tai tiernappoikien kolehtien keruu, pitämättä tällaisia esimerkkejä mitenkään tärkeinä.

Käyttäjän AnttiSpuidiPutaala kuva
Antti Putaala

Olis kiva tietää missä kunnossa ne taksit palautuu lauantaiyön jälkeen hallille kun kukaan ei ole pitämässä jöötä syömisestä ja juomisista ja oksentelusta, alleen laskemisesta yms. taksissa.

Käyttäjän JariVikman kuva
Jari Vikman

On selvää, että nämä tulevat, mutta ei vielä moneen vuosikymmeneen. Tosin, nyt en ole ihan varma, mitä nappeja Mr Kulmala olet napsinut tai oletko ikinä ollut raskaankaluston kyydissä ( ei bussin ) ja oletko oikeasti tietoinen yleisesti mitä muuta kuljettjaan töihin liittyy, kuin ajaminen. Ajamisen osuus kuljetualalla on n 30-50% työpäivästä, loput on kaikkea muuta, on tietenkin pienenevässä määrin myös niitä, jossa ajon osuus on isompi. Haluan vain nähdä sen Volvon tai Scanian tai MAN:n, joka roudaa kamat kauppoihin, kylmähuoneisiin saakka tai sitten sitoo lankkukuormaa räntäsateessa. Lisäksi kun otetaan nämä Suomen olosuhteet huomioon, niin entäs sitten talviaikaan, lopetetaanko liikennöinti? Kuka tämän automaation sitten maksaa? Tuskin kuljetusyritykset ainakaan, varsinkaan uuden kabotaasilain uudistuksen jälkeen, johon mm PS:llä ei ollut mitään sanottavaa eikä vastustanut sitä. Eli nyt tuli kyllä jonkinlainen ajatuskatkos tai aivopieru tämän suhteen. Lisäksi muuten tarvitaan aika suuret lakimuutokset, jotta edes olisi mahdollista päästää auto liikenteeseen ilman kuljettajaa. Eli nyt kehitteillä olevat elektroniset vimpainen autoihin, ovat vasta niin kehitysasteella, eikä mitään läpimurtoa siihen saada moneen kymmeneen vuoteen. Käyttöjärjestelmäksi varmasti sitten Windows ja joka päivä on 8 h käyttökatko päivitysten johdosta sekä ELY-keskuksen työntekijät käyvät manuaalisesti buuttaamassa nämä jotka jäävät "jumiin" 2-viikon varotusajalla?

Toimituksen poiminnat